Bepillantás zemplénagárdi műhelyünkbe

2025.02.07

Bőrtáskák, nadrágövek, övtáskák, neszesszerek, színes bögrék és tányérok – gazdag termékkínálat fogad minket a DIACONIA márkaboltban. A design termékek hosszú utat tesznek meg – szó szerint és átvitt értelemben is –, amíg eljutnak a fővárosi üzletek polcáig: a Magyar Református Szeretetszolgálat gazdaságfejlesztési törekvésének eredménye, hogy a Felzárkózó települések programban érintett Mezőladányban munkahelyeket hozhattak létre bőrdíszműves manufaktúrájukban, melyet 2024 tavaszán követett a zemplénagárdi textil- és kerámiaműhely.

Több mint háromórás autóút áll mögöttünk, mire megérkezünk Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye legkeletibb fekvésű településére, Zemplénagárdra. Az alig 600 főt számláló településen komoly problémát jelent a munkahelyek hiánya, a közfoglalkoztatáson kívül alig van lehetőség helyben jövedelemhez jutni. Két út közül választhatnak a családok: gyakori eset, hogy a férfiak hetekre maguk mögött hagyják a családot, de az elvándorlás is jelentős mértéket öltött az elmúlt években. Ebből a szempontból is hatalmas lépést jelentett a Magyar Református Szeretetszolgálat megjelenése a településen: Zemplénagárd 2019-ben csatlakozott a Felzárkózó települések programhoz, rehabilitációs foglalkoztatási pontot alakítottak ki, majd idén tavasszal megnyitotta kreatív műhelyét is az alapítvány, ahol a DIACONIA márka újdonságait, a textilből és kerámiából készült termékeket készítik.

"A Magyar Református Szeretetszolgálatnál folyamatosan arra törekszünk, hogy a nehéz helyzetben lévő embertársainknak hálót adjunk, és ne halat, vagyis a segélyezés helyett inkább próbáljuk lehetőségekhez juttatni őket, például tanítsuk meg őket egy szakmára és ezáltal arra, hogy maguk elégítsék ki saját szükségleteiket." – mesél a műhelyek létrehozásának hátteréről Juhász Márton, az alapítvány szolgálatfejlesztési igazgatója "Nem messze fekszik Mezőladány, ahol néhány éve nyitottuk meg bőrműhelyünket. Az évek alatt számos vásáron és rendezvényen mutatkoztunk be, és a vásárlók visszajelzései alapján kezdtünk el gondolkozni a termékpaletta bővítésén. Mivel Zemplénagárdon már jelen volt alapítványunk, és tudtuk, hogy a munkanélküliség mekkora problémát jelent az itt élők számára, hamar megszületett az elhatározás, hogy itt szeretnénk foglalkoztatóként segíteni az embereknek." – tette hozzá Juhász Márton.

Az MRSZ zöld bárányos logójával díszített épületbe belépve az egyik szobából a varrógépek csattogó hangját halljuk, míg a másik szobában éppen a kerámia bögréket készítik elő a mázoláshoz. Itt találkozunk Bozsik Szilvia textiltervező iparművésszel, aki bőrműves népi iparművész férjével, Pankotai Csabával közösen tervezte meg a DIACONIA márka termékeit: "A textil és kerámia termékek készítésénél is ugyanaz volt a koncepció, mint a bőrtermékeknél: olyan háztartási kerámiákat és öltözködési kiegészítőket gyártsunk, amelyek készítése könnyen, szakképesítés nélkül is elsajátítható, viszont mégis követik az aktuális trendeket. Sokat gyakoroltunk a munkatársakkal, fejleszteni kellett a tudásukat, de mindig megtapasztalhattuk, mennyire örülnek a lehetőségnek. Mindig szeretettel vártak minket, de arra is volt példa, hogy egy munkatárs otthon, szorgalomból olvasott a mázazási technikákról, és lelkesen várta, hogy egyeztessünk az ötleteiről." – mesél zemplénagárdi élményeiről Szilvia.

Mosolyogva hallgatja a beszámolót Ugrainé Fehérvári Zsanett, a 38 éves háromgyermekes édesanya, hiszen az ő szorgalmáról hallhattunk a tervezőtől. "Több szakmával rendelkezem, szakács és idősgondozó végzettségem is van. A postán dolgoztam utoljára, ami kistelepülésként nálunk is bezárt, így munka nélkül maradtam. Akkor jött a lehetőség a műhelyben, amit először kihívásnak tekintettem, hiszen az ember fél attól, amihez nem ért, de Szilvi és Csabi nagyon sokat segített nekünk, jöttek és megmutattak mindent, és mondhatom, mostanra egészen belerázódtunk. Jó érzés látni, hogy milyen szép termékeket készítünk, és napról-napra mennyit tanulhatunk itt." – meséli hálásan Zsanett.

A DIACONIA márka töretlenül ível felfelé: a termékek online elérhetővé váltak, idén májusban megnyílt első önálló pop-up üzletük a Paloma Artspace üzletházban, amit ősszel követett bemutatótermük és márkaboltjuk a zuglói Récsei Centerben. De az egyre növekvő számú üzletek és viszonteladói pontok mögött húzódik meg az igazán lényeges eredmény: mostanra 22 hátrányos helyzetű és megváltozott munkaképességű munkatárssal dolgoznak együtt mezőladányi és zemplénagárdi műhelyeikben, akik a Szeretetszolgálattól nemcsak jövedelmet, hanem esélyt, megbecsülést, támogató közösséget kaptak.